Rozet en meer

Weer waren de weergoden met ons. Net als in 2014 viel onze lente-excursie (ook bekend als 'dagje-uit') op de mooiste dag van de hele maand april. De zon scheen stralend en in Limburg werd zelfs al de eerste zomerse dag van 2015 genoteerd. Het vertrek vond traditioneel om 10.00 uur plaats op een al even traditionele plek: het parkeerterrein bij Leidsenhage. De bus van Brouwers Tours vertrok met zo'n vijftig deelnemers keurig op tijd. Na een tochtje dwars door Nederland kwamen we even voor half twaalf aan bij ROZET in Arnhem, waar een paar zelfreizende leden ons al stonden op te wachten. Met de lift gingen we vervolgens meteen naar de bovenste verdieping. Daar werden we voorzien van koffie of thee en een kleine hap zoetigheid waarmee we het terras op werden geleid. Op banken in de zon konden we meteen genieten van een riant uitzicht op de hele stad. Hoewel sommigen daar graag hadden willen blijven zitten werden we na een kwartier weer naar binnen gestuurd waar we konden gaan zitten op de treden van een soort ontvangsttrap.

Het leek op de trap bij NBD Biblion, maar dan wel groter en indrukwekkender. De enthousiaste bibliotheekdirectrice leverde de te verwachten pep talk en drie rondleiders leidden ons vervolgens door zalen en over trappen door en langs de bibliotheek, de kunstuitleen en een sfeervol stadsmuseum. Het meest opvallende opject was de glijbaan in de jeugdbibliotheek. Voor mij was het wel even slikken toen ik ontdekte dat het belangrijkste deel van mijn vroegere NBLC-werkzaamheden in Arnhem tot niets blijvends hadden geleid: in de bibliotheek zijn geen CD's meer. Gelukkig nog wel bladmuziek. De drie groepen vonden elkaar terug op de begane grond in het restaurant Momento. Daar genoten we van een goede lunch. Bij het vertrek uit ROZET stonden we oog in oog met het reusachtige beeld van een liggend roze aardvarken dat het plein voor ROZET vult. Het kunstobject werd door vele Arnhemmers op deze dag beklommen om er zelf bovenop in de zon te gaan liggen.

Een korte busrit bracht ons vervolgens in Oosterbeek bij het Airborne Museum. De meesten van ons brachten een bezoek aan het museum, waar de mislukte Slag om Arnhem duidelijk is gedocumenteerd. Best indrukwekkend. Een paar leden gingen het museum niet in en streken neer op een nabijgelegen terras. Enkele leden genoten van een korte uitgezette wandeling over de Hemelse Berg achter het museum. Deze wandeling maakt sinds kort ook deel uit van een langere NS-wandeling. Het centrale element van deze wandeling is het water van een beek. Over watervalletjes, cascades en door een paar meertjes stroomt het water tenslotte in een diep dal. In dat dal zochten de bewoners van de huizen en boerderijen in de buurt dekking tijdens de slag om Arnhem. Nu was het stil en rustig rond het kabbelende water in het bos.

Om even over vijf vertrokken we weer met de bus. Ons reisdoel was nu het restaurant 't Wapen van Haarzuylen in het vlak bij Utrecht gelegen Haarzuilen. Het bekende kasteel hebben we niet gezien: dat lag een paar honderd meter achter het restaurant verscholen. Bij 't Wapen zijn ze groepen gewend. Het diner verliep dan ook zonder moeilijkheden. Ook de leden met dieetwensen waren heel tevreden met de geserveerde spijs en drank. Chris Duijndam was weer hyperactief bij het fotograferen van etende medereizigers en voorzitter Arie vertelde ons dat het allemaal uitstekend verliep. We waren dat volmondig met hem eens.

De terugreis verliep zoals de meesten van ons dat graag zien: zonder muziek en met alle mogelijkheid om met elkaar verder te praten. Het was al vrijwel donker toen we in Leidschendam uit de bus stapten. De chauffeur vroeg nog wel of we al wisten op welke datum we in 2016 op reis zouden gaan. Niet om ons dan weer rond te rijden (hoewel hij daar op zichzelf geen enkel bezwaar tegen had) maar om te weten wanneer hij volgend jaar een vrije dag moest nemen om verzekerd te zijn van prachtig weer in april.

Klik op de foto voor vergroten en verkleinen

Wilt u de Powerpoint presentatie downloaden (36,5mb), Klik dan hier.

Contact Info
S.L.B.O.
Den Haag

Wilt u met ons contact opnemen, dan kan dat via onderstaand e-mail adres.